اهمیت واحدهای عملیاتی و پژوهش‌های کاربردی در توسعه دانش بنیان

عضو گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: توجه ویژه به واحدهای عملی دروس دانشگاهی در تکمیل مبانی نظری با تامین نیازهای آموزشی در این حوزه و اجرای هدفمند در قالب فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی می‌تواند در توانمندسازی دانشجویان موثر باشد و دستیابی به اهداف توسعه دانش بنیان را هموار و تسریع کند.
دکتر مسلم اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رویش دانش در داخل کشور و پرهیز از دانش وارداتی و مصرف گرایی صرف، اظهار کرد: ایشان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را یکی از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی می‌‍دانند و تاکید فرموده‌اند که اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد، قطعا چرخه علم تا ثروت تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: در واقع زمانی می‌توان به کارآفرینی و موفقیت شرکت‌های نوپا امیدوار بود که فارغ التحصیلان، علاوه بر تخصص، حداقل مهارت‌های لازم را نیز در دانشگاه‌ها کسب کرده باشند.
سرپرست مجموعه آزمایشگاه ها و کارگاه های علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امروز شیوه‌های نوین استعمار به صورت استفاده از بسته های آماده وارداتی نمودی جدی یافته است، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی وارداتی بدون توجه به فرهنگ استفاده درست از آن‌ها و همچنین بدون توجه به بومی سازی و نهادیه کردن دانش آنها، تنها مصرف گرایی، تخریب منابع ملی، وابستگی به بیگانگان، خروج ارز از کشور و عدم دستیابی به اشتغال پایدار را به دنبال دارد.
اکبرزاده اضافه کرد: با هدف توسعه دانش بنیان و پایدار در کشور، همه باید تلاش کنیم تا در بخش‌های مختلف کشور مسئله “ما می‌توانیم” را در عمل به جوانان نشان دهیم و با شناخت خلاءها و نیازهای کشور، به سمت انجام کارهای نکرده و زمین مانده برویم؛ در این راستا یکی از نقدهای جدی در دانشگاه این است که آیا هدف ما صرفا تولید مقاله است یا می خواهیم با انجام پژوهش های کاربردی مسئله ای را در کشور حل کرده و دانشجویان را توانمند سازیم.
وی با بیان اینکه در دانشگاه و جامعه دانشجویی، “ما می توانیم” با ورود دانشجویان به عرصه های عملیاتی تحقق می یابد، تاکید کرد: در حقیقت دانشجویی که عرصه‌ای برای توانمند شدن او محیا شده و او خود را در معرض کار و اقدام عملی قرار می دهد، قطعا به آینده، اشتغال و ازدواج خود امیدوارتر بوده، اعتماد به نفس و نشاط بیشتری خواهد داشت.
مدرس دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: براین اساس یکی از گام های زیربنایی در بومی سازی و نهادینه کردن دانش، به هم بافتن هوشمندانه و هدفمند مبانی طراحی در دانشگاه ها با تلاش مستقیم دانشجویان و با نظارت اساتید است.
اکبرزاده خاطرنشان کرد: ارائه جزیره وار یا ناقص مبانی تئوری و عملی موجب اتلاف وقت در تفسیر و بهره گیری از آن‌ها توسط فارغ التحصیلان در بدو ورود به حوزه های کاری می‌شود.
وی با تاکید براینکه این باور درست که زکات علم نشر آن است ما را از امساک در انتقال دانش مبتنی بر اخلاق، برحزر می‌دارد، یادآور شد: بسیاری از سطوح دانش را می توان با تدریس موثر آنها در دانشگاه درنوردید، زیرا ذهن های پاک و مستعد جوانان ایرانی آماده پذیرش و هضم این مفاهیم و پشت سر نهادن آنها به سمت توسعه و پیشرفت کشور است.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

JK0-022   220-901   74-678   200-101   000-106  , 70-483   200-125  , 70-178  , N10-006  , ICBB   000-080   CAP   1Z0-060   500-260   640-911   1Z0-060  , 200-125  , 70-178   1Z0-060   350-080   220-901   1Z0-051   000-017   70-462   100-105  , 1V0-601  , 70-532   300-208   SSCP  , 000-089   400-201   640-916   9A0-385   2V0-621   200-101  , 350-029   640-692  , 700-501   100-105  , 220-902   c2010-657   1Z0-803  , 70-486   350-080   1Z0-060   CAS-002   70-483   N10-006   2V0-620   352-001   9L0-012   350-029  , 000-105   200-101   000-017  , 200-355   NS0-157   000-080   ICBB   1z0-808   100-105  , CRISC   N10-006   CISSP   LX0-103   70-980   JK0-022  , 1Z0-051   PR000041   000-106   70-480   101-400   70-178   1Z0-051   70-177   3002   220-901   1z0-434  , 70-980   200-125  , 300-075   70-410   EX300   300-206   2V0-621D   220-902  , 70-534   OG0-093  , 350-030   210-060   350-060   70-411   CISSP   300-115  , 1Z0-803   OG0-093   220-801   300-070   100-105  , 500-260   200-310   70-246   70-177   70-411