جنگ‌قدرت یا سودای‌خدمت؟

در فرهنگ اسلامی حکومت فی‌نفسه ارزشی نداشته، از آب‌بینی یک بز نیز پست‌تر است مگر آنکه در راه احقاق‌حق و اجرای‌عدالت به‌کار گرفته شود.

برخلاف دیدگاه رایج در علوم‌سیاسی غربی که حکومت را هدفی می‌داند که تمسک به هر وسیله‌ای برای وصول به آن مجاز است؛ از منظر امیرمومنان(ع) اما، حکومت صرفا وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف عالیه‌ای چون بسط‌عدالت و احیای‌ارزش‌هاست.

حاکم اسلامی می‌بایست در سختی‌معیشت شریک مردمان بوده و بی اعتنا به زخارف‌دنیا، خدمت‌بی‌منت را وجهه همت خویش قرار دهد.

بنابراین در جامعه اسلامی، سودجویان را رغبتی به حضور در مناصب حکومتی نیست و باید از افراد خواهش کرد تا قبول زحمت نموده، مسئولیت را عهده‌دار شوند.

در جامعه اسلامی حاکم رئیس نیست بلکه عنوان “مسئول” بر وی اطلاق می‌شود که باید در پیشگاه مردم و خداوند پاسخگوی اعمال‌واقوال خویش باشد.

اکنون و در فضای پساانتخاباتی شاهد آن هستیم که یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در عرصه سیاست‌داخلی، پدیده قبیح سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی از رئیس‌جمهور برای حضور در کابینه‌ی دولت دوازدهم است.

سهم‌خواهی و درگیری بر سر قدرت، زنگ خطری است که نشان از نگرش طعمه‌گونه به مسئولیت _که در واقع جایگاه خدمت است و نه وسیله نیل به تمتّعات و تمنّیات دنیوی_ دارد.

از دیدگاه قرآن کریم، رقابت باید در مسیر انجام اعمال صالح و کسب غفران‌الهی باشد اما متاسفانه در جامعه‌ی‌اسلامی‌ما عده‌ای به جای آنکه “فَاستَبقُوا الخَیرات” را وجهه‌ی همت خویش قرار دهند، مسابقه‌ی تصاحب قدرت به راه انداخته‌اند.

پدیده‌هایی چون پرداخت پول برای قرارگیری در لیست‌های انتخاباتی و یا لابی‌گری با هدف سهم‌خواهی و قدرت‌طلبی بیانگر آن است که هدف، خدمت به خلق و کسب‌رضای خالق نیست چرا که برای انسان خدوم، به حکم آیه شریفه‌ی “قُل هَل تَرَبّصُونَ بِنا إلّا إحدَی الحُسنَیَین” شکست معنا ندارد و نائل‌شدن به مسئولیت یا محروم‌شدن از آن، هریک از زاویه‌ای برای وی پیروزی است و بنابراین برای دستیابی به آن، مبادرت به هر اقدامی نمی‌کند.

مولای متقیان در خطبه۱۳۱ نهج‌البلاغه، تصریح می‌کند در پی جنگ‌قدرت و دنیاطلبی نیست بلکه اندیشه‌ی احیای ارزش‌ها و اجرای‌عدالت در سر دارد حال بنگریم مناسبات جاری در سپهرسیاسی‌مان تا چه پایه با سیره علوی قرابت دارد و آیا بازیگران این عرصه، شیفته‌ی‌خدمت اند یا تشنه‌ی‌قدرت؟

محمدسعید ابراهیمی

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

JK0-022   220-901   74-678   200-101   000-106  , 70-483   200-125  , 70-178  , N10-006  , ICBB   000-080   CAP   1Z0-060   500-260   640-911   1Z0-060  , 200-125  , 70-178   1Z0-060   350-080   220-901   1Z0-051   000-017   70-462   100-105  , 1V0-601  , 70-532   300-208   SSCP  , 000-089   400-201   640-916   9A0-385   2V0-621   200-101  , 350-029   640-692  , 700-501   100-105  , 220-902   c2010-657   1Z0-803  , 70-486   350-080   1Z0-060   CAS-002   70-483   N10-006   2V0-620   352-001   9L0-012   350-029  , 000-105   200-101   000-017  , 200-355   NS0-157   000-080   ICBB   1z0-808   100-105  , CRISC   N10-006   CISSP   LX0-103   70-980   JK0-022  , 1Z0-051   PR000041   000-106   70-480   101-400   70-178   1Z0-051   70-177   3002   220-901   1z0-434  , 70-980   200-125  , 300-075   70-410   EX300   300-206   2V0-621D   220-902  , 70-534   OG0-093  , 350-030   210-060   350-060   70-411   CISSP   300-115  , 1Z0-803   OG0-093   220-801   300-070   100-105  , 500-260   200-310   70-246   70-177   70-411